ZABIEGI OPERACYJNE - STAW KOLANOWY

ARTROSKOPIA KOLANA

Staw kolanowy  jest jednym z najbardziej złożonych stawów pod względem budowy anatomicznej i biomechaniki. W czasie jego zgięcia stopniowo dołączają się ruchy rotacji, przywodzenia i odwodzenia oraz ruchy posuwiste goleni. Dodatkowo jest ono narażone na uszkodzenia poprzez przenoszenie w różnych pozycjach obciążeń statycznych i dynamicznych. Jego obrażenia stanowią 10 – 25% wszystkich uszkodzeń ciała i występujących  w różnym wieku, głównie u osób młodych i aktywnych zawodowo.

Artroskopia kolana jest nowoczesną, małoinwazyjną, endoskopową metodą diagnostyczno-terapeutyczną. Umożliwia lekarzowi bardzo dokładne obejrzenie wnętrza stawu objętego procesem chorobowym z jednoczesnym wykonaniem zabiegów operacyjnych łagodzącym objawy, co nie jest możliwe podczas tradycyjnej metody operacyjnej.

W trakcie zabiegu wykonywane są niewielkie punktowe nacięcia po bokach stawu, następnie wprowadza się mikrokamerę i wypełnia przestrzeń solą fizjologiczną. Ortopeda oglądając i opisując poszczególne struktury, przeprowadza diagnozę uszkodzeń, istnienia ciał obcych czy innych zmian. Zależnie od potrzeb, lekarz może od razu zastosować odpowiednią procedurę leczniczą, wykonując zabieg za pomocą miniaturowych narzędzi chirurgicznych. Zabieg charakteryzuje się brakiem obecności krwi, a dzięki niedużym nacięciom dolegliwości pooperacyjne związane są tylko z leczeniem. Bardzo istotną zaletą  artroskopii jest krótki pobyt pacjenta w klinice oraz zmniejszenie ilości powikłań pozabiegowych.

Przed zabiegiem poleca się naukę poruszania się za pomocą kul łokciowych oraz ćwiczenia przygotowujące do zabiegu. Po operacji kończyna zostaje unieruchomiona stabilizatorem na okres około 24-48 godzin. Zalecane jest wykonywanie w tym okresie ćwiczeń izometrycznych mięśni uda, zginanie operowanej kończyny w stawie biodrowym oraz ćwiczenia przeciwzakrzepowych. Czas, po którym możliwe jest pełne obciążanie chorego kolana, zależy od rodzaju artroskopii. Ćwiczenia z wyspecjalizowanym rehabilitantem warto wzmobacić o zabiegi fizykoterapeutyczne mające na celu przyspieszenie procesu gojenia np. laser wysokoenergetyczny na gojące się nacięcia, SIS – działający przeciwbólowo i przeciwobrzękowo z dodatkowym wzmocnieniem siły mięśni.