ORTOPEDIA

Artroskopia kolana, barku, nadgarstka, stawu skokowego

Artroskopia to małoinwazyjna metoda diagnostyki i leczenia chorób stawów. Polega na wprowadzeniu przez niewielkie nacięcia w okolicy stawu – artroskopu (urządzenia składającego się z kamery i źródła światła) za pomocą, którego można diagnozować i leczyć przyczyny bólu, obrzęków czy zapaleń stawów.
W trakcie trwania zabiegu możliwa jest naprawa stwierdzonych uszkodzeń m.in. więzadeł czy chrząstek. Diagnostyka za pomocą artroskopu zalecana jest w przypadku urazu stawów, niestabilności, schorzeń reumatoloidalnych, zmian zwyrodnieniowych, czy obecności ciał obcych w stawie.

Na czym polega artroskopia:
Podczas artroskopii poprzez kilkumilimetrowe nacięcia wprowadza się do badanego stawu aparat optyczny zakończony kamerą wraz ze źródłem światła. Podgląd z kamery w bardzo wysokiej rozdzielczości widoczny jest na monitorze, dzięki czemu specjalista może dokładnie zbadać wewnętrzne struktury stawu a następnie za pomocą mikronarzędzi naprawić uszkodzenia – w zależności od problemu może to być np zeszycie lub wycięcie uszkodzonej części łąkotki, rekonstrukcja więzadeł krzyżowych, naprawa uszkodzonej chrząstki stawowej, usunięcie wolnych ciał stawowych, wycięcie ognisk przerośniętej błony maziowej.

Zalecenia przed zabiegiem:
Przed artroskopią lekarz zleca wykonanie badań obrazowych  – może to być RTG, USG, tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny.

Wskazania do artroskopii:

Wskazania do artroskopowego leczenia stawu kolanowego obejmują wiele schorzeń, m.in.:

• zmiany zwyrodnieniowe
  • uszkodzenia wiązadeł krzyżowych kolana, w szczególności pourazowe
  • niestabilności ruchów w stawach
  • złamania śródstawowe
  • torbiele okołostawowe
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • obecność ciał obcych w stawie
  • nowotwory w obrębie stawów
  • wszelkie przewlekłe dolegliwości bólowe lub obrzęki stawów

Wykonywane badania artroskopii w EFFI Clinic: