fbpx

Człowiek w swoim życiu doświadcza wielu schorzeń. Istnieją również dolegliwości, których początkowe objawy są niezauważalne. Jedną z takich chorób jest osteoporoza, czyli choroba kości. Powoduje, że tkanka kostna ma małą masę i obniżoną jakość. W konsekwencji – szkielet jest bardziej podatny na złamania. W takiej sytuacji niebezpieczne mogą być nawet urazy, które u zdrowego człowieka nie powodują większych konsekwencji zdrowotnych. Jest to niestety bardzo powszechna choroba. Ze statystyk wynika, że w Europie i Ameryce Północnej dotyka około 6% mężczyzn i aż 21% kobiet w wieku powyżej 50 lat. 

Samodzielna diagnostyka jest w tym przypadku praktycznie niemożliwa. Każdy z nas powinien odpowiednio szybko zadbać o profilaktykę osteoporozy. Najlepszą opcją jest wykonanie pierwszych badań już między 24 a 26 rokiem życia, kiedy to człowiek osiąga swoja maksymalną masę kostną. Wszyscy jednak doskonale wiemy, że mało kto myśli o tak o takich kwestiach tak wcześnie. 

            Powszechnie przyjmuje się, że w profilaktyce i leczeniu osteoporozy niezbędne są ćwiczenia. Jednak na dziś – rola aktywności fizycznej nie jest do końca określona. O ile wiemy, że znaczny jej spadek powoduje głębokie ubytki masy kostnej, to poprawa masy kostnej w wyniku zwiększonej aktywności fizycznej nie jest już tak oczywista. Pewnym jest, że ćwiczenia zwiększają wytrzymałość szkieletu, zmieniając jego budowę (architekturę). Istnieją badania pozwalające ocenić gęstość mineralną kości w różnych miejscach. Analizy tych badań pozwalają stwierdzić, że aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na zapobieganie utracie masy kostnej. Według mnie – bardzo korzystne dla zdrowia kości jest uprawianie przez całe życie ćwiczeń, szczególnie tych z obciążeniem.             
            Starsze osoby z obniżoną sprawnością, w ramach profilaktyki osteoporozy, powinny pomyśleć o udziale w indywidualnie dobranych programach ćwiczeń. Oprócz tego niezwykle ważne jest wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych, regularnej kontroli wagi i unikania lub całkowitego odstawienia używek, w szczególności papierosów. Zasadniczo jednak, na skuteczność zapobiegania osteoporozie, największy wpływ ma właściwe żywienie. Szczególnie unikanie częstego w tej grupie wiekowej niedożywienia białkowego. Ważna jest też suplementacja witaminy D razem z wapniem. Podawanie samej witaminy D powoduje tzw. osteoporozę wtórną, która pojawia się przy niskiej ilości dostarczanego w diecie wapnia.
            Wciąż mało docenianym, a bardzo skutecznym sposobem wykrywania osteoporozy, na który w Polsce nie zwraca się zbyt wielkiej uwagi jest wczesna diagnostyka. W tym przypadku nie powinno być wykorzystywane badanie TK lub RTG, ponieważ ze względu na ilość promieniowania jonizującego nie może być badaniem przesiewowym. Jedną z możliwości, która dostępna będzie w EFFI jest badanie specjalistyczne określające realną gęstość kości. 

Menu