FIZJOTERAPIA

Leczenie i rehabilitacja kręgosłupa

Bóle w obrębie kręgosłupa to obecnie bardzo częsta dolegliwość u osób wykonujących prace fizyczne, posiadających pracę siedzącą np. przed komputerem czy niewłaściwie uprawiających sport.  Ból ten może wzbudzać lęk i niepewność. Może pojawiać się w dzień i w nocy, utrudniać codzienne funkcjonowanie, także po spoczynku. Bardzo często zdarza się, że dolegliwości wynikające z chorób kręgosłupa mogą dawać objawy neurologiczne jak np. drętwienie, mrowienie czy zaburzenia czucia.

Jedną z najlepszych możliwości leczenia schorzeń kręgosłupa jest konsultacja z lekarzem ortopedą. Pomoc u lekarza tej specjalizacji jest wskazana zwłaszcza w przypadkach urazów kręgosłupa. Ponadto zajmuje się on diagnozą wad postawy, chorób Scheuermanna,  zmian zwyrodnieniowych, dyskopatii i przepuklin dyskowych, stenozy kanału kręgowego, stanów zapalnych czy występowania zakażeń.

Lekarz ortopeda dokonuje dokładnego wywiadu i badania lekarskiego. Następnie zleca dalszą diagnostykę zależnie od potrzeb, czyli wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, skalometrii, tomografii komputerowej, badania ultrasonograficznego czy rezonansu magnetycznego.

Postawienie trafnej diagnozy jest konieczne do rozpoczęcia odpowiedniego programu leczenia.

Leczenie farmakologiczne opiera się głównie na lekach przeciwbólowych, przeciwzapalnych czy neuromodulujących. Ma to na celu zmniejszenie dolegliwości, zniesienie stanu zapalnego w obszarze danego odcinka oraz ułatwienie codziennego funkcjonowania.

Bardzo skuteczną metodą walki z bólem jest wizyta u wykwalifikowanego rehabilitanta. Dokonuje on odpowiedniego wywiadu fizjoterapeutycznego i na jego podstawie proponuje odpowiednie leczenie. Bardzo dużą efektywność przynosi terapia manualna, która prowadzi do przywrócenia równowagi mięśniowej poprzez aktywację odpowiednich punktów na ciele. Jej celem jest przede wszystkim zniesienie bólu i przywrócenie normalniej ruchomości.

W walce z bólem kręgosłupa pozytywnymi rezultatami cieszą się zabiegi fizykoterapeutyczne m. in.:

• Terapia SIS wykorzystująca pole elektromagnetyczne o wysokiej intensywności, poprzez powtarzalne skurcze mięśni otaczających staw prowadzimy do jego mobilizacji, zwiększenia miejscowej cyrkulacji krwi i wzrostu metabolizmu tkanek;
  • Laser wysokoenergetyczny działający przeciwbólowo, przeciwzapalnie i biostymulująco;
  • TR Therapy, który przenosząc fale radiowej przez tkanki, tworzy ich selektywne przegrzanie dając efekt przeciwbólowy, rozluźnienia mięśni oraz przyspieszenia regeneracji tkanek.

Dodatkowo bardzo istotne jest również wprowadzenie indywidualnie dobranych ćwiczeń oraz reedukacja podstawowych czynności dnia codziennego. Pacjent dzięki temu staję się świadomy swojego ciała oraz poznaje procedury profilaktyczne.

Zespół fizjoterapeutów oraz rehabilitantów pracujących w naszej klinice wyróżnia się profesjonalizmem i doświadczeniem. Stale doskonali swoje umiejętności praktyczne, jak i poszerza wiedzę.